بعد از چند سال بررسی و با وجود مخالفت های جدی، نیروی دریایی انگلیس اعلام کرد زیردریایی های فعلی خود را با زیردریایی های جدید مسلح به موشک های اتمی بالستیک تجهیز می کند.

به گزارش مشرق، دولت انگلیس تصمیم گرفته است زیر دریایی های موجود کلاس ونگارد خود را که قادر به شلیک موشک های بالستیک اتمی هستند، به نوبت عوض کند. بعد از سال ها سردرگمی که عمده علت آن نیز بحران مالی جهانی و تدابیر سخت گیرانه اقتصادی بود، وزرای دولت اعلام کردند کاهش نیروهای زیردریایی انگلیس به سه زیردریایی نشان از پایان نیم قرن بازدارندگی دریایی انگلیس به شمار می آید.

انتظار می رود سال آینده دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس به دنبال تایید پارلمان برای شروع ساخت زیردریایی های جای گزین برای 4 زیر دریایی ونگارد با کشتی های 16 هزار تنی باشد که از سال 2028 وارد خدمت می شوند.

هر چند جیمی کوربین، رئیس افراطی چپگرا حزب کارگر مخالف سرسخت سلاح های اتمی است، محافظه کاران حاکم با دوازده رای بیشتر می توانند رای مثبت پارلمان را برای تصویب چنین تصمیمی به دست آورند.

کامرون و مایکل فالون، وزیر دفاع وی اکنون به صورت علنی با گزارشی از وضعیت این صنعت، از جای گزینی چهار زیردریایی مجهز به موشک های اتمی بالستیک به صورتی علنی تر صحبت کرده اند. فالون گفته است «بی اطمینانی های دوران جنگ سرد اکنون جای خود را به دوران هسته ای جدید غیر قابل پیش بینی داده است که با اشاعه تسلیحات، کشورهای هسته ای جدید، کشورهای سرکش که به دنبال سلاح هسته ای هستند و فناوری ساخت این تسلیحات تعریف می شوند.»

وی گفته است روسیه «توسعه طلب» و «انتقام جو» در حال استفاده از هشت زیردریایی مجهیز به موشک های هسته ای جدید است و کره شمالی نیز آزمایش های موشکی و هسته ای خود را دنبال می کند. به گفته فالون «وقتی هفده هزار سلاح اتمی در دنیا وجود دارد، نمی توانیم خود را مصون از تهدیدهایی بدانیم که ممکن است دو دو هزار و سی، چهل یا پنجاه پدید آید.»

وی به شرکت های سازنده کشتی گفته است وقتی بازدارندگی هسته ای نتواند از حملاتی مانند یازدهم سپتامبر جلوگیری کند، لازم است نیاز به «بازدارندگی از دولت های حامی تروریسم برای مقابله با باج خواهی هسته ای» نیز رفع شود.

منظور وی انتقاد از کوربین بود که به عنوان معاون جنبش تلاش برای خلع سلاح هسته ای در لندن انتخاب شده است، سازمانی که از انگلیس می خواهد سلاح های اتمی خود را به صورت یکجانبه کنار بگذارد و به سوی دنیایی عاری از تسلیحات اتمی برود.

فالون گفت «هر چند که ما الزامات خود در جلوگیری از اشاعه تسلیحات اتمی را جدی می گیریم، هر چند که زرادخانه خود را از زمان جنگ سرد به این سو به نصف کاهش داده ایم، هر چند شمار موشک های مستقر با کلاهک هسته ای را برای هر زیر دریایی از چهل و هشت به چهل عدد رسانده ایم، کشورهایی که در تلاش برای به دست آوردن سلاح اتمی هستند، از تلاش های خود دست برنداشته اند.»

برنامه جایگزینی به پایان پنجمین سال مرحله ارزیابی خود نزدیک می شود که از سال 2011به این سو شروع شده است. اقدامات امسال بیشتر روی کاهش اندازه در نیروگاه های اتمی و همکاری با آمریکا در برنامه موشکی مشترک (برای مشارکت در برنامه جای گزینی با زیردریایی های کلاس اوهایو) نیز همچنان ادامه دارد.

براساس ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، خرید زیردریایی های جایگزین 19 تا 25 میلیارد دلار (براساس قیمت های 2013) هزینه در پی خواهد داشت و کل برنامه بین 26 تا 36 میلیارد دلار در صورت لحاظ شدن هزینه مربوط به کلاهک ها و هزینه های زیر ساختی، خرج برای دولت انگلیس خواهد داشت.

فالون گفته است «با توجه به عمر 30 ساله این زیردریایی ها، این برنامه چیزی حدود 13 صدم درصد از هزینه کل دولت را به خود اختصاص می دهد.»
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس